Remonditehas 1950ndate esimesel poolel |
Ehitustööd kulgesid oma tõusude ja mõõnadega.
Kiirustamine nii töödega kui ka ehitusmaterjali tootmisega andsid peagi endast
märku. 1. aprillil 1946. aastal märgati, et osa telliseid müüris on purunenud.
Põhjuse tuvastati kiiresti – telliskive oli liiga vähe põletatud, mistõttu nad
niiskuse ja külma käes hakkasid peagi ka lagunema. Otsustati 3 korstnat ja 3
kandeposti lammutada, sest sealsed lagunenud kivid paiknesid alumises osas.
Trepikoja alumises osas, kus oli samuti terved read laotud praaktellistest, sai
purunenud kihid asendada betooniga. Ülejäänud piirkondades sai kergemini vead
kõrvaldada, nimelt 4–6 kihi
lammutamisega.
Vilgas ehitustöö ei vaibunud sellegi poolest. 1947.
aasta veebruaris oli valminud Mootor-Remonttehase valukuuri, garaaži ja laoruumi müürid. Need
vajalikud ruumid asusid kahes 750 m2 suuruses hoones. Sama aasta
suvel olid lõpetamisel peakorpuse 1. korruse müüritööd. Ehitusobjektil oli
pidevalt 115-120 töömeest. Müüritööd jätkusid ilma probleemideta ning ehitajad
suutsid olla mõnda aega isegi graafikust ees, kuid probleemid tekkisid siis,
kui oli vaja katust teha ning aknaid ja uksi ette paigaldada. Saematerjali
puudumine isegi seisatas lühikeseks ajaks töö. Probleem oli terav, sest
Moskvast oli saa saabumas suurem kogus masinaid ja seadmeid selle tehase jaoks.
Lahtise taeva all seistes, võisid need tõsiselt kannatada saada.
Olukord
nii ekstreemseks siiski ei läinud. Lubatud saematerjal, samuti aknad, uksed
jm. vajalik tööde jätkamiseks siiski saabus. Sama aasta augustis oli suur osa
peakorpusest katuse all. Augustis oli tehases tootva töö peal ametis kuus
inimest. Aasta lõpuks töötas Tallinna Mootor-Remonttehases 70 töötajat, neist
43 noortöölist suunati Paide
Tööstuskoolist.
5. septembril 1946. aastal andis
Mootor-Remonttehase senine direktor E. Uukivi tehase juhtimise üle uuele
direktorile Gustav Mõtusele. Ta oli varasemal ajal ka kõrval asunud
Auto-Traktoriremonttehase (Mustamäe tee 18a ning tollal Kadaka tee 6) direktor
ning seetõttu peeti neid kahte tehast algusest peale üheks ja samaks
ettevõtteks. Tehase üleandmise ajaks oli ehitustrust viinud katuse alla
tööpinkide remontosakonna ruumid. Hoonetel olid aknad ees ning need olid
klaasitud. Tegemata olid põrandad ja sisemised vaheseinad samuti kõik
viimistlustööd. Ehitustrustil nr. 1 olid pingelised suhted Mootor-Remonttehase
juhtkonnaga, sest nad nõudsid ehitustöö alustamist kooskõlastamata projekti
alusel. Olukord kujunes selliseks, et 9. mail 1946. aastal katkestati kõik
ehitustööd objektil.
Eesti NSV Põllutööministeeriumi
Mehhaniseerimise Valitsuse kaudu viidi 1946. aasta I poole kapitaaltööde
tiitlisse 600 000 rubla.
Esimese toodangu andis käitis 1947. aastal. Algul valmistati
elektrijaamade diiselmootorite tagavaraosi ning laagreid sisetreipinkidele,
millele lisandusid traktori hammasrataste valmistamine. 1947. aastal tegid tehase peamiselt noortöölistest töötajad 54
mootoril kapitaalremonti. See oli tõhus abi põllumeestele ja kaluritele, sest
tehnikat oli pärast sõda niigi vähe alles jäänud.
Mootor-Remonttehas teenindas Põhja-Eesti masina-traktorjaamu ja
masinaühistuid. Kevadkülvi ettevalmistamiseks pidi 1948. aasta I kvartali
jooksul tegema kapitaalremonti veel 13 traktori mootorile
masina-traktorijaamast ja peale selle
veel 56 mootoriblokki masinaühistutest. Kõik need olid korraga remondis.
Olukorra tegi raskemaks see, et mootoreid hakati remonti tooma alles detsembri
keskel ja peamiselt jaanuaris.
Tehas laienes tasapisi veelgi. Tallinna
Linna TSN TK otsusega 1948. aasta septembrist liideti Mootor-Remonttehasega Kadaka tee ja Paldiski
mnt. nurgal asunud eramaja (kinnistu nr. 4185) 675 m2 suurune
maa-ala, mida varem kasutati aiamaana.
NSV Liidu Ministrite Nõukogu otsusega 1.
veebruarist 1949 kuulus reorganiseerimisele Tallinna Mootor-Remonttehas Tallinna
Remonttehaseks (nimetatud ka Tallinna Remonditehaseks). Tehase
rekonstrueerimine oli pikem protsess ning selle ettevalmistused algasid kohe
pärast ülalpool vastuvõetud otsust.
Reorganiseeritud tehasel oli näiteks ette nähtud tehase klubi, lastesõim
ja –aed. Mootor-Remonttehase direktor pöördus 19. aprillil 1949. aastal
peaarhitekt Voldemar Tippeli poole, ettepanekuga rajada need hooned Paldiski
mnt. ja Kadaka (Mustamäe) tee nurgal asuvasse parki. 1953. aasta kevadel
moodustati tehase ehitusgrupp, mis hakkas jätkama Ehitustrusti nr. 1 poolt
Paldiski mnt. äärde püstitava elamu ehitamist. Ehitusgrupp ehitas maju
kokkuhoidlikumalt ja kvaliteetsemalt kui Ehitustrust nr. 1. 23. detsembril 1954
valmis Paldiski mnt. äärde teine terrasiitkrohviga elumaja ning 2. juulil 1956
Paldiski mnt. äärde ka kolmas elumaja. Ehitusgrupp rajas Mehaanika 17 tehase
lasteaia ning tehase territooriumile ühiselamu. Ehitati ümber söökla,
meditsiinipunkt ja konstrueerimisbüroo. 1956. aasta novembris hakati ehitama
tehase võimlat. Blankenthali pargi kõrval asunud karjamaale toodi suurel hulgal
ehitusmaterjali ning hakati rajama vundamenti.
Märksa keerulisemad muutused kaasnesid tootmisprotsessi
ümberkorraldamisega.
NSVL Ministrite Nõukogu otsusega 1.
veebruarist 1951 nimetati senine Tallinna Mootor-Remonttehas ümber Tallinna
Remonttehaseks. Põhikirja alusel allus tehas Eesti NSV Põllumajanduse
Ministeeriumile selle Masina-Traktorjaamade Peavalitsuse kaudu. Tehase
ülesandeks oli põllumajanduse traktori- ja kombainimootorite kapitaalremont ja
statsionaarsete mootorite remont masina-traktorijaamadele, remondiseadeldiste
tõmbiku komplektide ja tööriistade valmistamine masina-traktorijaamade
töökodade ja traktoribrigaadide jaoks ja muude toodete valmistamine.
Traktorijaamade jaoks eriliste kepsu- ka
raamlaagrite treipinkide valmistamine sõltus tehase valutsehhi tööst. Treipingi
üksikdetailid valmisid just seal ja need kaalusid 3-120 kg. Tööpinkide
kokkumonteerimine nõudis algul aega 15 tundi, 1954. aastal lühenes see 4-5
tunnini.
Tallinna Remonttehast juhtis kuni 19. maini
1954. aastani Arnold Veimer. Pärast A. Veimeri määramist Eesti NSV
põllumajanduse ministri asetäitjaks, sai uueks direktoriks Gustav Mettus
(Metus, Mõtus), kes seni töötas samas tehases peainsenerina. Varasemal ajal
töötas ta ka sama tehase direktorina.
Tehase üleandmise aktist selgub, et 1954.
aasta plaani järgi pidi tehas valmistama 600 laagrite treimise tööpinki URB-VP.
Lepingu järgi oli nende tööpinkide kogu maksumuseks 5,16 miljonit rubla. 1.
maiks 1956 oli neid valmistatud 250. Plaani järgi tuli teha 200 traktoril
kapitaalremonti. Sama aasta 1. maiks jõuti korda teha 82 traktorit. Tehas
valmistas ka diiselmootorite „Maklaren“ tagavaraosasid ning aasta jooksul tuli
neid valmistada 3,5 miljoni rubla eest. See oli tulus töö ning esimese 4 kuuga
valmistati 1,7 miljoni rubla eest
defitsiitseid tagavaraosasid. Veel oli tehase plaanis 90 000 hammasratta
valmistamine traktorile SHTZ. Kuna nelja kuu jooksul ei saabunud tehasesse
hammasrataste valmistamiseks vajalikke seadmeid, siis seda tellimust ei saanud
esialgu täita. Suured ümberkorraldused
jätkusid sellega, et tehas spetsialiseerus 1956. aastal ekskavaatorite
tootmisele, kuid seda ajajärku vaatleme edaspidi.
Samal ajal toimus ka Sovhooside Ministeeriumile allunud Auto-Traktoriremonttehase nr. 1 väljaehitamine.
20. mail 1946 eraldati Kadaka tee 6 asunud tehase tööstushoonete laiendamiseks
ja garaažide ehitamiseks ca
1,5 ha suurune maa-ala.
1952. aastal andis Auto-Traktoriremonttehase
senine direktor Lembit Remmelgas tehase juhtimise üle uuele direktorile Ivan
Feodorovile. Eesti NSV Sovhooside
Ministeerium ei suutnud kindlustada plaanipärase remondifondi andmist tehasele. Seetõttu tuli tehasel 1952.
aastal plaanipäraste tööde asemel
tegeleda juhuslikku laadi töödega. Võib-olla ei pingutanud ministeerium
tehase eest hoolitsemisega, sest tehas oli suhteliselt väike. 1952. aastal töötas
seal vaid 43 töölist, 8 abitöölist ja 1 õpilane. Tehase töötajate arv oluliselt ei suurenenud
ka hilisematel aastatel.
1952.
aastal koostatud tehase passi järgi oli Mustamäe tee 18a (tollal Kadaka tee 6) krundil kolm suuremat
tsehhi. Suurimaks oli Kadaka tee ääres asunud montaažitsehh, mis oli
1-korruseline paekivist 32,3 meetri pikkune ja 13 meetri laiune. See
tööstushoone oli rajatud tehase passi andmeil 1870. aastal. Ta oli kitsama
küljega tänava poole ning selle ehitise taga asus mootoritsehh (pikkus 61,6
meetrit ja laius 9, 15 meetrit), administratiivmajandushoone (33,07 meetrit
pikk ja 12 meetrit lai), mehaanikatsehh (üldpind 392,1 m2) ning
lõpuks ühise katuse all keskküte ja elektrikeevituse ruumid. Kõik need hooned
olid ühekorruselised. Mootoritsehhi ja administratiivmajandushoone ehitusajaks
märgiti samuti 1870. aastat. Kõik need ridamisi asunud ehitised moodustasid
omapärase vasakpoolse piirde Kadaka (Mustamäe) tee ääres. Krundi keskosas asus
veel kaks hoonestatud ala. Kadaka teele lähemal asunud hoonestuses asusid kütteladu, sepikoda, kaalukoda,
plekksepa tööruum, tisleri töökoda ning autogaraaž. Selle taga oli veidi suurem
ehitis, kus asusid laod ja osa montaažitsehhist.
Aastate kestel tegutses tehas üksnes Eesti
sovhooside traktorite ja autode remondiga. 1954. aastal hakati valmistama
põllumajanduse otstarbeks uudistooteid, mida viidi peamiselt Nõukogude Liidu
erinevatesse piirkondadesse.
1954. aastal I kvartalis tegeles
Auto-Traktoriremonttehas Traktorite ja traktorimootorite remontimisega ning
tuli selle ülesandega edukalt toime. II ja III kvartalis aga seda liiki töid
polnud tehases ette nähtud ning tehas spetsialiseerus põhulohistite,
karusloomakasvatusele mõeldud puurikarkasside,
aerogeneraatorid viljaparasiitide hävitamiseks jm. põllumajandusele
vajalike mehhanismide tootmisele. Erinevalt varasemast ajast ei valmistanud
tehas toodangut Eesti põllumehe jaoks, vaid see suunati NSV Liidu erinevatesse
piirkondadesse. 26. augustil 1954. aastal andis tehase senine direktor Ivan
Feodorov juhtimise üle Zavalgun Jakubovile tehase juhtimise. Tehases töötas
tollal 45 töölist, abitöölisi oli 7, kohakaasluse alusel töötas veel 3 töölist
ning mittetootva tööga tegeles 3 inimest.
Üleminek uuele toodangule tekitas algul ettevõttele suuri raskusi. Alles
1954. aasta lõpus hakkas normaalsemalt
toimima NSV Liidu Sovhooside Ministeeriumi varustussüsteem ning tehase
direktori Z. Jakubovi andmeil täideti 1954. aasta plaan juba 1. novembriks.
1955. aastal moodustas traktorimootorite
remont Auto-Traktoriremonditehases vaid väikese osa üldisest töömahust.
Peamiselt valmistati põllumajanduse
otstarbeks mitmesuguseid mahuteid, põhulohisteid, aerogeneraatoreid ja teisi
mehhanisme.
18. mai 1956. aasta NSV Liidu Ministrite
Nõukogu määrusega nr. 663 allutati alustati Tallinna Remonttehase ja Tallinna
Auto–Traktoriremonttehase nr. 1 liitmist ja reorganiseerimist. Sellega seoses andis Tallinna Auto–Traktoriremonttehase
nr. 1 direktor M. Kornilov tehase üle Eesti NSV Sovhooside Ministeeriumi
Mehhaniseerimise osakonna ülemale Aleksei Müürisepale.
NSV Liidu Ehituse- ja Teedemasinaehituse
Ministeerium 1. aprillil 1956. aasta käskkirjaga võeti üle ja liideti Eesti NSV
Põllumajanduse Ministeeriumi Tallinna Remonttehas ja Eesti NSV Sovhooside
Ministeeriumi Tallinna Auto–Traktoriremonttehas nr. 1 ning nende kahe tehase
baasil moodustati Tallinna Ekskavaatoritehas.
No comments:
Post a Comment