Thursday, August 16, 2012

Innovatiivne jalgrattaparkla ehk kuidas hoiduda murest jalgratta parkimise pärast



Bikeep logo
 Bikeep meeskond (Meelis Haidak, Kustas Kõiv, Ott Reinhold, Taivo Jagomann)
www.bikeep.com
Üha enam kohtab Eesti linnades jalgratastel mööda tuhisevaid inimesi, kes tööle, kes kooli, kes teeb lihtsalt sporti. Ent sihtkohta jõudes on vaja oma kallist maastikujalgratast või vanaema vana ratast kuskil hoida. Viimasel ajal on meediast läbi käinud mitmeid artikleid, milles räägitakse jalgratta varguste suurest protsendist. Vargaid ei huvita, kas on tegemist nõukaaegse „kokuga“ (kokkupandava rattaga) või mõne uhkema sportimiseks mõeldud rattaga, kui neil on ratast vaja, siis nad selle ka võtavad ning tervena või juppidena Eestis või naaberriikides maha müüvad.
Enamikes kohtades on olemas jalgrattarestid, ent need ei taga ratturile turvalisust ja mugavust, kuna lukuga saab jalgrattaresti külge kinnitada enamjaolt vaid ühe veermiku (esi- või tagaratta) ning see teeb varga elu suhteliselt lihtsaks: eemaldades ülejäänud jalgratta veermikust. Seetõttu eelistavad jalgratturid pigem tänavaposte, mille külge saab kinnitada jalgratta raami. Paraku ei jagu tänavaposte kõigile jalgratastele.

Illustratiivne pilt BIKEEP lahendusest
 Vaja läheks ühte korralikku turvalist jalgrattaparklat, mitte sellist, kus on palgatud inimene teatud kellast teatud kellani jalgrattaid valvama, vaid midagi hoopis kaasaegsemat. Siin pakuvad lahenduse välja neli noort inseneri, kes on loomas uudset jalgrattaparklat – BIKEEP’ i (bike keep-jalgratta hoidmine), kus jalgratta parkimine on mugav, kiire ning mis kõige olulisem, ka turvaline.
Meie, neli noort inseneri, oleme valitud oma jalgrattaparkla ideega startup garage (Summer of Startups) programmi, kus meid toetatakse nii mentorluse, kontaktide kui ka rahastusega. Üheksa nädala jooksul tuleb testida ideed, ehitada ärimudel, ehitada prototüüp, leida partnereid ning teha loodud toote müüki.
BIKEEP jalgrattaparklal on nii mõningaid võlusid. Nimelt saab jalgratta kinnitada nii, et karastatud terasest kett seob omavahel nii taga-, esiratta kui ka raami. Posti ümber, millele jalgratas toetudb, on kummiribad ja ketti ümbritseb pehme rüüs, et ratast mitte kahjustada. Parkalala muudavad veel turvalisemaks sinna paigutatud kaamera ja alarmsüsteem, mis hakkab tööle, kui keegi püüab kinnitusketti või terminali kahjustada.
Jalgratta lukustamiseks võib olla mitu erinevat viisi:
• Helistades tasuta numbrile (vatamata kõne), mis on näidatud jalgrattaparkla terminali juures, kuvatakse telefoninumber terminali puutetundlikule ekraanile ning numbrile vajutades näitab indikatsioontuli posti küljes vaba parkimiskohta- lukusüsteem aktiveeritakse. Kahemeetrise ketiga saab siduda jalgratta vastavalt ratturi vajadusele. Helistades hiljem uuesti samale terminalil näidatud telefoninumbrile, avatakse lukk.
• Personaalse parooliga, saab jalgratast parkida siis, kui elnevalt on ennast Bikeep.com veebilehel registreeritud. Terminali tuleb sisestada parool ning parkimine toimub sarnaselt helistamisega.
• RFID (radio-frequency identification) puhul võib olla tegemist mistahes RFID kaardiga (nt ukse avamise kaardiga). Terminali ees tuleb kaardiga viibata ning parkimine registreeritakse kaardilt saabuva unikaalse koodi abil.
• NFC (near field communication) tehnoloogia on olemas uuematel nutitelefonidel ja sarnastel seadmetel. Parkimise alustamiseks ja lõpetamiseks tuleb oma telefon sarnaselt RFID kaardile viibata terminali vahetus läheduses.
BIKEEP lahendus sobib ideaalselt suuremate kaubanduskeskuste, koolide ja ametiasutuste juurde, võimaldades mugavalt ja turvaliselt enda ratast hoida. Nüüd jääb vaid loota, et koos turvaliste ja mugavate jalgrattaparklate kerkimisega linnapilti, rajatakse ka turvaline ja mõistlik jalgrattateede võrgustik.

No comments:

Post a Comment