Autor: Pille Kalda, tarbijakaitseameti kommunikatsiooniekspert
Tõenäoliselt
kõikide Facebookikasutajateni jõuab hulgaliselt üleskutseid panna mingile
lehele „like“ ja seda oma ajajoonel sõpradele jagada, et auhinnaloosis osaleda.
Eriti palju korraldatakse selliseid loose tähtpäevade eel ning auhindadeks on
midagi temaatilist. Paraku jäävad jagajad mõnikord lubatud loosist üldse ilma.
Ahvatleva auhinna puhul
on lehe jagamisi lausa tuhandetes. Ettevõte saab niimoodi endale rohkelt
reklaami ning ega kasutajal paari kliki tegemine ju tükki küljest ära võta.
Kõik oleks näiliselt nagu hästi. Paraku ei saa seda väita kõikide mängude
puhul, sest alati ei jõua lubatud loosiauhind heauskse jagajani – auhind jääbki
kas välja loosimata või „loositakse“ see väljamõeldud tegelasele, keda
Facebookis ei eksisteerigi. Keerulisemate skeemide puhul on „võitjaks“ mõni
loosimängu algataja sõber või üldse keegi kolmas, kes mängust tegelikult osa ei
võtnud ning seega ka auhinda nõuda ei oska.
Facebookis sellistest
mängudest osa võttes tuleb tarbijal mõista, et ollakse vabatahtlikult nõus
ettevõtteid oma sõpruskonnale reklaamima ning selle eest lubatud auhinna
saamise võimalus sõltub nii loosiõnnest kui ka sellest, kui ausa korraldajaga
on tegemist. Sellistel mängudel puuduvad ühtsed reeglid, loosimisi
korraldatakse oma sisemisest aususest lähtudes. Samas toimib antireklaam
vähemalt sama hästi kui positiivne reklaam, mistõttu tõenäoliselt ei riski
lugupeetud ettevõtjad negatiivse maine tekitamisega.
Paraku jõuab
tarbijakaitseametisse nii pöördumisi, kus tarbija Facebookilooside osas nõu
vajab, kui ka pettusekahtlusi. Eelmisel aastal laekus ametisse paar tosinat
kaebust eksitavate tarbijamängude kohta, neist vähemalt iga neljas puudutas
Facebookis toimunud mänge. Sellised pöördumised on jätkunud ka tänavu.
Peamiselt kurdetakse, et auhind jäetakse loosimata, lükatakse loosimist
korduvalt edasi või kustutakse kampaaniainfo sootuks. Samuti on ette tulnud
juhuseid, kus kaebuse sisu on põhjustatud pildi ja reaalsuse lahkhelist – pildi
järgi arvati, et tegemist on suure muusikakeskusega, kuid välja loositi hoopis
suur seinafoto muusikakeskusest. Veel on olnud rahulolematust eksliku info
suhtes, näiteks kui ettevõtjal on korraga käimas mitu loosimist ning inimest
teavitati tahvelarvuti võidust, ent hiljem vabandati ta ees, sest tegemist oli
teise loosiga ja tema võitis hoopis kõrvaklapid.
Tarbijakaitseamet
reageerib igale laekunud kaebusele, kontrollib asjaolusid ning väljastab
põhjendatuse korral vähemalt märgukirja, vajadusel ka ettekirjutuse või alustab
väärteomenetluse.
Kuna auhinna lubamine
ilma kirjeldatud auhindu või mõistlikke samaväärseid auhindu välja andmata on
tarbijakaitseseaduse kohaselt keelatud, on tarbijakaitseametil võimalik nõuda
eksitava kauplemisvõtte kasutamise lõpetamist või sellise tegevuse eest määrata
rahatrahv. Lubatud auhinna väljastamist siiski otseselt nõuda ei saa.
Tihti teevad ettevõtjad
vigu teadmatusest või tähelepanematusest. Seetõttu on tarbijakaitseamet
koostanud juhise
meelelahutuslike tarbijamängude ja alla 10 000 euro suuruse võidufondiga
kaubanduslike loteriide korraldamiseks.
No comments:
Post a Comment