Valimised on töörohke, kui mitte öelda kuldaeg erinevate sotsioloogide ja prognoosijate jaoks. Kui muidu tuleb pidevalt pead murda selle üle, mida võiks veel elanikkonna käest pärida, et igav ei hakkaks, siis valimiste eel võib täiesti vabalt elada ühe ainsa küsimuse arvelt: „Kes võidab ja mida ta selle eest saab?”
Ljubov Semjonova
Kristiine Linnaosa Valitsus
Valimiseelsetest küsitlustest on huvitatud eelkõige poliitikud ja meedia. Reeglina tegutsevad nad tihedas koostöös, et kindla honorari eest valijale just sellist infot edastada, mis tolleni jõudma „peab” ning seega mõjutada teatud suunas tavavalija arvamust.
Näiteks: avaldatakse järjekordse (raske öelda, mitmenda) küsitluse tulemused, kus teatatakse, et vastavalt ajalehe X poolt poliitiku Y palvel uuringufirmalt Z tellitud uurimuse tulemusena jääb võimupartei, millesse mainitud poliitik kuulub, ka võimule pärast valimisi, kuna on pälvinud
valijate erilise usalduse. Kõike seda kinnitab ja uuringufirma Z direktor, kes arvab, et kuu enne valimisi on jõudude vahekord üsna selge.
Ning „kontrolllasuna” lisatakse paarkolm lisamaterjali, mis esmapilgul uuringu tulemustega kuidagi seotud pole. Teemaks: „Võimuparteid toetavad kõige edukamad, rikkamad ja ettevõtlikumad”.
Et kõik oleks kohe kõigile selge, avaldab päeva-paari pärast sama leht veel ühe küsitluse
tulemused: nagu selgus, opositsiooniparteid toetavad ainult pensionärid ja odava kaupluseketi
kliendid. See tähendab, mitte just kõige edukamad, rikkamad ja ettevõtlikumad.
Sõnum on täiesti läbipaistev. Häbened tunnistada, et oled luuser ning tahad, et sind peetaks edukaks – hääleta võimupartei poolt.
Pole tähis, kuidas su asjad tegelikult on. Sinu probleemid ei huvita kedagi. Võim peab lugu
ainult edukatest ja rikastest.
Asjaolu, et inimesi nii häbematult jagatakse sotsiaalse tunnuse järgi, üldse ei arvestata. Nagu
ka seda, et uuringu käigus saja inimese küsitlemine (sageli küsitluse tellinud ajalehe nimekirja
alusel) ei ole veel kogu rahva arvamus.
Kuid asi on tehtud. Inimeste seisukoht kujundatud. Valitsuse ametlik seisukoht meedia
vahendusel edastatud kui üldsuse arvamus, mis on omakord harjunud meediat usaldama.
Tähendab, jääb ainult maha istuda ja oodata valimisi, mille tulemused ei ole tegelikult prognoositud, see ei ärata enam isegi kahtlust.
Peaasi on edastada infot „eelistuste kohta” regulaarselt ja doseeritult.
Mis on eriti huvitav, mõjutades läbi meediakanalite valijaid, usuvad uuringufirmad, et on
tõesti väljaspool mängu ja teevad näo, et nende valimiseelsed küsitlused on „objektiivsed” ja ei
mõjuta valijate käitumist. Ühesõnaga, sotsioloogid peavad ennast üleval nii, nagu nende uuringud oleksid suunatud eranditult professionaalsetele poliitikutele, kes nende eest ka maksavad.
Valija aga aimab, kes kelle heaks töötab, kuid teda petta ei ole ka raske! Ta on ise nõus
end petta laskma!
No comments:
Post a Comment